Menj vissza   Tozo közösség > Hír > Egészség - Wellness
Regisztráció Blogok Súgó Tagjaink Mai üzenetek Keresés Mai üzenetek Jelöld a fórumokat olvasottnak

   Szerző

Gabcsika
Tozo.hu felhasználó
Hírek: 297
Összes olvasása
   Hír Kategóriák
   Felhasználói Menü
   Miért egészséges a rizs?
A világ lakosságának több mint fele rizsből nyeri a szervezet számára nélkülözhetetlen proteint. Mivel egyre többen és többen fogyasztják, ma már a világ számos országában termesztik.
   Teljes cikk / hír
A kukorica és a gabona után a rizs az egyik legfontosabb táplálék.

A rizs proteinje az egyik legjobb hypoallergén fehérjeforrás, amit számos étel készítéséhez használnak a világ minden táján.
A betakarítás után a tovább tisztított, csiszolt szemekből nyerik a fehérrizst. A barnarizsen rajtahagyják az értékes tápanyagokat tartalmazó héjat. A rizs teljes értékű táplálék, egészséges, komplex szénhidráttal látja el a szervezetet. Koleszterin- és szódiummentes, nem allergiakeltő, minimális zsírt tartalmaz. Az egyik legkönnyebben emészthető és hasznosuló fehérje. Mivel komplex szénhidrát, az energia, ami a rizsben található, eltárolható az izomzatban, szükség esetén viszont könnyen felhasználható. A gluténmentes diétára szorulóknak a rizs proteinje a lehető legjobb étel, más fehérjeforrásokhoz viszonyítva.
A rizs fehérjéje mentes az allergénektől, amik viszont másban, mint például a szójában, tojásban, tejben, élesztőben, gabonákban megtalálható. Gazdag aminosavakban, amelyekről kutatások során kiderült, hogy összetétele nagyon hasonló az anyatejben lévő aminosavéhoz. Az anyatej pedig, mint tudjuk, a Föld egyik legtáplálóbb étke.

Azért tartják a rizs proteinjét teljes értékűnek, mert mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza.
Ezekből épülnek fel a fehérjék. Ezen kívül tartalmaznak még nem esszenciális aminosavakat is, amelyek kisebb mennyiségben, de szintén szükségesek a szervezet működéséhez. Olyan mesterséges eljárásokat is alkalmaznak, amelyekkel a természetes proteint ki lehet vonni a rizsből. Így számos táplálékkiegészítőt készítenek. A rizs proteinjéből készült koncentrátumok számos fontos esszenciális aminosavat tartalmaznak, így hisztidine-t, leucine-t, lysine-t.
Mindezek mellett még nagyon hatékony antikarcinogén is a rizs, rendszeres fogyasztása csökkenti a „rossz” zsírokat.
Két alapvető rizs létezik – barna és fehér rizs. A barna rizs a természetes, az őrlése során csupán a külső hüvelyt távolítják el. Ha tovább őrlik, és a csírát és a héjat is elvonják – fehér rizs lesz a végeredmény.

Rizs fajták


Állítólag 40 000 különböző típusú rizs létezik – de alapvetően két csoportba oszthatóak – rövid vagy hosszú szemű. A rövid szemű rizs a japán és thai konyhára jellemző, míg a hosszú szemű rizs indiai eredetű. A rövid szemű rizs az egészségesebb, a “belek szivacsának” is nevezik.


Ezek a legnépszerűbb rizs fajták:

Basmati
- Az indiai konyha alapköve. A Himalája lábainál termesztik már évszázadok óta. Hosszúszemű, és kissé illatos - a neve is azt jelenti, hogy az illatok gyöngye. A világ legjobb rizsének tartják - nem csoda, hogy évszázadok óta exportálják az Arab és Európai országokba. Íze aromás, kissé diós.

Rizottó
- A leghíresebb rizottó rizs az Arborio, amely apró szemű rövid rizs. Más, rövid szemű rizs is alkalmas rizottónak. A rövid szemű rizs fajták elsősorban japán ételek és desszertek készítésére alkalmasak.

Jázmin rizs
- Thaiföldről származik, illatos rizsnek is nevezik. Helyettesíthető a Basmáti rizzsel. Nagyon finom, aromás rizsfajta, kiváló ázsiai ételekhez. Nem ajánlott süteménykészítéshez vagy rizottó típusú ételekhez.

Barna rizs
- A barna rizs lehet rövid vagy hoszú szemű, de a rövid szemű egészsgésebb, amely kiváló méregtelenítésre. Mivel nincs finomítva a barna rizs, így magas a rost, B vitaminok, mangán, magnézium, szelén és vas tartama, így az egészséges étrend egyik alapköve. Minden más rizs helyettesíthető barna rizs változattal.

Fekete rizs
- Indonéziából és a Phillipines szigetekről származik. Íze mogyoróra emlékeztet, nagyon finom fehér rizzsel elkeverve vagy rizs süteményekhez. A Kínában termesztett változata nem ragadós, és nagyon finom curry mellé – ezt néha vörös rizsnek is nevezi, mert a színe mély lila.

Vörös rizs
- Rövid szemű rizs, kissé rágós, íze diós. Színe vörösebb lesz fözéskor. Finom barnra rizzsel kombinálva.

Vadrizs
- A vadrizs valójában nem rizs, hanem egy vízi fű magja. Sioux and Chippawa-ból származik. Hosszú, fekete szemű, kissé rágós, és diós ízű. Tovább kell főzni, mint az átlagos rizst. Nagyon finom salátákban, levesben, vagy más rizzsel kombinálva. Továbbá nagyon egészséges – magas a protein, B6 vitamin, cink, magnézium tartalma.

Ragadós rizs
- Rövid szemű rizs, glutinous tartalma végett ragadós, kissé nyálkás. Elsősorban Észak-Thaiföldön és Kínában termesztik. Az örőlt változata fehér, az őröletlen fekete. Kínai és Thai ételekhez való, de kíváló rizs-alapú sütemények készítéséhez is.

Amerikai hosszú rizs
- Cariline rizsnek is nevezik, mert South Cariline-ban termeleik. Ez a legnépszerűbb rizs Amerikában. Hasonlít az Európában termelt hosszú szemű rizsre. Főzés után kissé ragadós, és mivel nincsen jellegzetes íze, illata, így Európai ételek mellé kiváló köret.

Félkész rizs
- Ez lehet barna, fehér hosszú vagy rövid szemű rizs. Őrlés előtt félig megpárolják, így nem veszít el annyit a vitaminokból, mint a fehér rízs. Soszor hozzáadnak B viamint és vasat. Elkészítése könnyü - maximum 10 percig kell csak főzni.

Felfújt rizs
- A felfújt rizst magas hőnyomás alatt párolják. Könnyű és ropogós, kiváló süteményekhez, kekszekhez vagy reggeliként.


Elkészítése
Rizs főzése, párolása

A rizs elkészítése megosztja a főző társadalmat. Van, aki maccsosan szereti (úgy hogy kicsit lucskos, és összetapadnak a szemek), van, aki pergősen (nincsenek összeragadva a rizsszemek). A maccsos rizst könnyebb elkészíteni, csak kicsit szét kell főzni a rizst.
Hogy mitől lesz pergős? Először is, ha alaposan kimossuk a szemek közül a keményítőt, másodszor, ha a rizst olajban megfuttatjuk főzés előtt, harmadszor meg a megfelelő víz mennyiségén múlik.


Ahogyan én csinálom:
  • Felmelegítek kis olajat egy edényben.
  • Beleöntök egy pohár (2dl) rizst. Ha átmosod előtte, a keményítőt eltávolítod, illetve az egyéb szennyeződésektől is megszabadítod a rizsszemeket.
  • Addig pirítom, amíg kb. a rizsszemek fele már csont fehérré pirult, de a másik fele még az olajtól kissé szürkébb színű.
  • Ekkor felengedem 2 pohár vízzel. (Mindig kétszer annyi vízzel engedjük fel, mint amennyi rizst beleraktunk.)
  • Ekkor teszem bele az ételízesítőt is, illetve én teszek bele egy hagymát egészben, úgy, hogy csak a végeit vágom le, és a narancsszínű burkot rajta hagyom.
  • Ha a víz felforr, kis lángra csukom, és fedő alatt hagyom főni. Ha az elején meleg vizet öntünk bele, akkor ez előbb következik be, természetesen.
  • Néha megkevergetem.
  • Ha már éppen kezd leragadni az aljára, akkor lecsukom a gázt (villanytűzhelyt) és fedő alatt legalább 10 percig hagyom, hogy beledagadjon a gőzbe, és a maradék nedvességet is felszívja.
Kész a rizs.
receptek

Tojásos rizs

Hozzávalók:
rizs,víz,tojás,olaj,só.

Elkészítés:
Két tálra van szükség: egy edényre, amiben a rizst főzzük és egy serpenyőre, amiben a tojás készül. Az edénybe egy bögre rizs kerül, és a fentiek alapján elkészítjük. A serpenyőbe, (minél szélesebb, annál jobb), kis olajat öntünk, ráütjük a tojást, és, mint egy őrült, elkezdjük a tűzön kevergetni. mikor már eléggé átsült az egész, levesszük a tűzről, és apróra szaggatjuk. Valójában rántottát készítünk. Most jön a trükk: belekeverjük a rántottát a rizsbe, jól össze"dolgozzuk" a kettőt, hogy minél kisebb rántottadarabkák maradjanak egyben, és lehet tálalni.

Zöld rizs

Hozzávalók:

1 1/2 bögre rizs, egy nagy köteg petrezselyem,egy evőkanál vaj,10 deka sajt vegyesen (minél több féle, annál jobb),2 nagy paradicsom,só, bors.

Elkészítés:

A rizst megmossuk, három bögre sós, borsos vízben megpároljuk, majd ha már alig van a vízből, levesszük, a tűzről beledobjuk a kanál vajat, a lereszelt sajtokat és az apróra vagdalt petrezselymet. Jól összekavarjuk, még picit hagyjuk felszívni a maradék vizet egy fedő alatt, közben egy formát (pl. pudingforma) megvizezünk, beleöntjük a rizst, kicsit nyomogatjuk, hogy jól átvegye az alakját és kiborítjuk egy tálra. A maradék petrezselyemmel és a negyedelt paradicsommal díszítjük.
   szerző:: Gabcsika, at: 2008/08/12

tozo.hu © 2007 by Tozo.hu



Minden időpont GMT +2 alapján jelenik meg. A pontos idő 12:37.